„Naša priča je priča o porodici; ovaj posao radimo, živimo i njegujemo već generacijama. Na isti način ophodimo se i prema klijentima“, ističe Vahid Festa.
Prva vrata i prozori s potpisom „Festa“ nastali su davne 1930. godine u maloj zanatskoj radionici Halida Feste u Jelahu. Krajem devedesetih godina prošlog stoljeća radionica je ostvarila saradnju s kompanijom „Hörmann, čiji je ekskluzivni distributer za BiH te kompanijom Schüco.
Festa System danas je kompanija koja zapošljava 60 radnika, a etablirala se kao moderan, fleksibilan i stabilan poslovni partner.
Razgovarali smo s Vahidom Festom, suvlasnikom kompanije Festa System.
PIT.ba: Festa je jedan je od prepoznatih bh. brendova u PVC i ALU industriji. Možete li s nama podijeliti put razvoja kompanija od male zanatske radionice do danas?
Mi se ponosimo tradicijom zanatstva u okviru porodice. Ovo je porodična firma, otac je bio zanatlija i imao je samostalnu stolarsku radionicu koja se bavila proizvodnjom prozora, vrata od 1943. godine. Obzirom da se otac bavio zanatstvom, tačnije proizvodnjom stolarije poslije 1995. godine, brat i ja se odlučujemo za nastavak na tržištu sa garažnim industrijskim vratima. Sklopili smo ugovor sa vodećim svjetskim proizvođačem garažnih industrijskih vrata Hormann iz Njemačke, to nije bila proizvodnja već isključivo trgovina. Međutim stvari se mijenjaju 2008. godine kada smo odlučili da krenemo s proizvodnjom PVC i ALU stolarije. Sjedište tadašnje firme je bilo u Jelahu, u staroj zgradi, zbog povećanja obima posla kupili smo ovo zemljište te izgradili halu. 2019. godine smo izlagali na prestižnom sajmu građevinarstva u Minhenu koji se organizuje svake 2 godine gdje smo predstavili naš proizvod, ekskluzivna ulazna vrata. Tada smo uspješno stupili u kontakt sa nizom firmi što je rezultiralo da godinu kasnije otvorimo firmu na prostorima Engleske tačnije u Huddersfild-u gdje sada trenutno je uposleno 11 radnika. Kompanija Festa trenutno broji 60 radnika ali ovisno od tržišnih uslova postoji mogućnost širenja u budućnosti. Svaki radnik generira određenu dobit ako je organizacija dobra unutar firme.
PIT.ba: Dobar ste primjer poslovanja: uspjeli ste da izvezete svoj proizvod u Englesku i u zemlje EU. Prema Vašem mišljenju, u čemu je konkurentnost naše privrede?
Naši radnici su kvalitetni radnici sa određenim znanjem kojim im naravno nudimo kroz edukacije ili razne projekte. Znanje kada je u pitanju proizvodnja stolarije ili eksluzivnih vrata ne možemo steći u srednjim školama. Zatim trudimo se kroz kontrolu kvalitete, inžinjersku sobu, pripremu radnih naloga, uspostavu kontrolu kvalitete u procesu proizvodnje da budemo konkuretni. Naši proizvodi na zapadnoeuropskom tržištu su sa potrebnim kvalitetom tako da imamo zadovoljne partnere koji rade s nama dugi niz godina.
PIT.ba: Festa se može pohvaliti i inovativnošću. Čija ideja su PIVOT VRATA? Kako se odvija kreativni proces u Vašoj kompaniji?
Danas morate pratiti trendove i da budete u toku. Naravno, prvo trebamo imati želju, kompanija Festa u ovoj oblasti želi da napreduje, ne zadovoljavamo se s trenutnim već smatramo da trebamo se još razvijati. Trenutno nemamo formiran razvojni tim koji se brine o tome ali taj kapacitet ostvarujemo da kažem kroz vlasničku strukturu. Koliko je nama poznato mi smo jedini proizvođači pivot vrata u BIH, ali dosta prepreka smo prošli od samog usvajanja tehnologije proizvoda do odabira pravih dobavljača. Međutim, danas se ne plašimo novih izazova i u budućnosti ćemo nastaviti sa usvajanjem novih proizvoda. Koristimo usluge dizajnera te također razvijamo softvere koji nam služe kao alat za prodaju posebno u Engleskoj. Najčešće prodajemo projektantskim kućama koje dobiju odobrenje od investitora te biraju dobavljača opreme.
PIT.ba: Jesu li Vaši proizvodi namijenjeni i domaćem tržištu?
Naravno, ali moram istaknuti da je od naše ukupne proizvodnje na godišnjem nivou, 70 posto i više izvoz. Vrlo često imamo parterske firme u BIH koje kupuju od nas ali također imamo i ugovore s direktnim kupcima. Imamo izložbeni salon gdje ljudi dolaze te direktno biraju željeni proizvod. Mi zapravo nastojimo ako je ikako moguće da kupci dođu kod nas u salon da pogledaju i proces proizvodnje jer kod na BIH tržistu prisutno dosta preduzeća i firmi koje nelojalno konkurišu sistemima kao što smo mi koji imaju veći broj uposlenih ljudi. Ljudi koji rade u garažama mogu kupiti repromaterijal u bilo kojoj veletrgovačkoj kući i onda je tesko konkurisati u cijenovnom smislu takvim malim i neregistrovanim firmama. Zbog toga naš odgovor na ono što se dešava na BIH tržištu je bio kvalitet. Što nam je omogućilo i da nastupamo na inostranom tržištu bez ikakvog straha da nećemo uspjeti.
PIT.ba: Uz nekorektnu konkurenciju, s kojim izazovima se još susrećete, generalno u PVC i ALU industriji BiH?
Na tržištu radne snage nemate profile radnika kakve biste željeli, onda smo se mi opredjelili za to da ne tražimo više kvalifikovane radnike koji će odma zadovoljiti nase kriterije već zapošljavamo radnike koje nemaju nikakvog iskustva. Sada trenutno imamo možda 30% momaka u procesu proizvodnje koji su završili srednju skolu te nemaju nikakvog iskustva. Ukoliko radnici pokažu volju i želju, mi im to sistemom edukacije obezbjedimo da oni vrlo brzo u roku nekoliko dana, mjesec do dva steknu potpuno znanje koje je potrebno da bi bili kvalificirani za taj proces za koji su oni zaduženi kroz opis radnog mjesta na kojem se nalaze. U kasnijim fazama proširujemo njihovo znanje u zavisnosti od afiniteta i educiramo ih za neke ozbiljnije procese što je i jedna od prilika za napredak.
PIT.ba: Jesu li u tom slučaju kompanije postale dio obrazovnog procesa – dobijemo radnike koji ne zadovoljavaju uvjete tržištu rada i kompanija, koje naknadno moramo obučavati?
Smatram da obrazovanjem učenici koji završe srednju školu ne mogu biti u potpunosti kvalificirani niti spremni da bi se odmah po upošljavaju pokazali neka znanja jer ipak svaka firma ima svoje specifičnosti te razlicite dobavljače. Neminovnost je da svako preduzeće zbog svojih specifičnosti mora imat proces edukacije uposlenika ako želi da izvuče maksimum za normalno funkcionisanje firme. Ali ono možemo je da učenici kroz praktičnu nastavu nauče kao u zapadno-europskim zemaljama, gdje neka posebna znanja kao što je zavarivač, majstor neke stolarije sedmično 2 do 3 dana provode na obuci a ostale dane slušaju teortesku nastavu. Ali bi ipak ovu priču prepustio stručnim osobama koje se bave analiziranjem i promjenom obrazovanja.
PIT.ba: Nedostatak radne snage je problem. S kojim izazovima, uzrokovanim proteklom pandemijom, se još susrećete?
Poremećeni su lanci snabdijevanja, nas glavni dobavljač je Hormann, njemački proizvodač industrijskih garažnih vrata i kod njega su lanci snabdijevanja toliko poremećeni da je nešto što je bilo ranije rok isporuke 3 sedmice prolongirano na 8 do 10, čak ako su u pitanju specifični proizvodi do 20 sedmica. Također imamo probleme i u drugim oblastima kada su u pitanju PVC i ALU proizvođači profila i sveukupno svi dobavljači. Tako da smo prilikom ugovaranja novih projekata morali voditi računa o tome. Što se tiče samih uspolenika, nismo nikoga otpustili. Pa je i to jedan od razloga što nas uposlenici rijetko napuštaju a ima i toga da budem potpuno otvoren. Ljudi odlaze na zapadne zemlje, ali imamo i drugačije situacije gdje su uposlenici odlazili od na zapad pa su se opet vratili kod nas iz raznih razloga.
PIT.ba: Spomenuli ste da već godinu dana imate kompaniju u Engleskoj, vi ste vlasnici te kompanije ona tamo radi prodaju. Koji je cilj razvoja te kompanije ako nije neka poslovna tajna i svakako šta preporučujete kako naši generalno proizvođači ne samo u ovom sektoru nego generalno u BiH kako da se šire na neka tržišta. Šta je vaš recept za uspjeh?
Svakoj firmi koja postoji u BIH je cilj da poveća prodaju. U tom cilju smo i otvorili firmu u Engleskoj da bi olakšali naš nastup na engleskom tržištu i povećali prodaju u konačnici. Ne planiramo mjenjati pristup u Engleskoj, odnosno ne planiramo gore proizvodjnju, proizvodnja ce ostati ovdje a oni su zaduženi za prodaju. Imamo odličan izložbeni salon u iznajmljenom prostoru gdje direktni kupci ili projektanske kuce dolaze i gledaju naše proizvode što smatramo da je dobar potez.