Glavni cilj bilo kojeg održavanja trebao bi biti prevencija, a ne reaktivno popravljanje.
Svaki proizvođač, bez obzira da li je u industriji prozora i vrata ili ne, zna da je zastoj neprijatelj efikasnog poslovanja. Kada ključni komad opreme prestane raditi kako je predviđeno, proizvodnja se usporava, ako ne i potpuno zaustavlja. Dijagnosticiranje problema i popravka zahtijevaju vrijeme, napor i resurse, koji bi umjesto toga mogli biti posvećeni kontinuiranoj proizvodnji.
Veliki proizvođači i dalje stavljaju fokus na održavanje kao ključno područje svog poslovanja, vrijedno ulaganja, umjesto neizbježnog troška. I to rade s dobrim razlogom. Istraživanja pokazuju da ukupni godišnji gubici povezani s održavanjem, širom svih proizvođača, iznose oko 222 milijarde dolara.
To je ogroman iznos, i jedan na koji proizvođači prozora i vrata mogu utjecati pravilnim strategijama. Hajde da pogledamo kako to možemo ostvariti.
Prevencija i predviđanje
Preventivno održavanje (PM) je temelj čvrstog programa održavanja. Prema nekim procjenama, dobro osmišljen PM program može smanjiti ukupne troškove održavanja i popravaka za čak 18%.
No, provođenje PM programa može biti izazovno. Ključna je dosljednost u provođenju PM aktivnosti, koje se mogu rasporediti na dnevnoj, sedmičnoj, mjesečnoj i godišnjoj razini prema potrebama vaše opreme i proizvodnog rasporeda. To mogu biti jednostavne aktivnosti poput podmazivanja ležajeva na mašini ili kompleksnije poput rastavljanja stanice za pranje stakla radi detaljne procjene i čišćenja. Bez obzira na veličinu, zadaci koji čine PM program pomažu u osiguravanju da stvari rade kako je planirano.
Izazov je u tome da, ako PM nije izvršen prema rasporedu, neće biti učinkovit. “Nemamo vremena za to!” je izjava s kojom se svaki šef održavanja može suočiti. Tokom perioda visoke proizvodnje kada se zadovoljavaju narudžbe, lako je zanemariti neke od održavateljskih praksi. Ali dobro PM zahtijeva odvajanje vremena, što može uključivati komunikaciju između timova za održavanje i proizvodnje kako bi se uskladili po pitanju vremena, rasporeda i drugih prilagodbi.
Usvajanje tehnologije
Upravljanje tehnologijom ključno je i za PM i za prediktivno održavanje. Mnogi proizvođači prozora i vrata koriste moderne softverske sisteme, prema istraživanju Window + Door za 2024. godinu. Spajanjem mogućnosti softvera i mašina, operateri mogu optimizirati održavateljske zadatke, poboljšati učinkovitost PM-a, upravljati postojećom infrastrukturom opreme i predvidjeti probleme prije nego što se dogode, putem analize podataka u stvarnom vremenu. Ovo može pomoći u optimizaciji proizvodnog kapaciteta, boljem raspoređivanju radne snage za održavanje te u predviđanju budućih potreba za održavanjem.
Ako želite unaprijediti svoje PM programe ili implementirati tehnike prediktivnog održavanja, ali niste sigurni odakle početi, korisno je potražiti pomoć treće strane. Neki od vaših dobavljača i partnera mogu pružiti takve usluge i donijeti koristan vanjski pogled, pomažući vam da identificirate što funkcionira, što ne, i kako ojačati svoj cjelokupni program održavanja.
Identifikacija korijenskog uzroka
Izvan okvira PM i prediktivnog održavanja, neplanirani kvarovi opreme i druge probleme neizbježno će se događati na proizvodnoj liniji. Ti događaji prirodno donose osjećaj hitnosti. Brzo i efikasno rješavanje problema može pomoći da se vaše linije vrate u proizvodnju s minimalnim prekidima.
No, jednako je važno razumjeti zašto se problem dogodio – da se ne bi ponovio. Analiza korijenskog uzroka može pomoći u minimiziranju dugoročnih posljedica problema s opremom i spriječiti da postanu veći, ozbiljniji problemi. Brz tempo današnjih proizvodnih linija ponekad može djelovati kao prepreka pravilnoj evaluaciji i razvoju inženjerskog rješenja, ali vrijeme uloženo unaprijed vrijedi kako bi se spriječili problemi koji bi se inače akumulirali u više izgubljenog vremena.
Zaključak
Preventiva bi trebala biti pravi cilj svakog održavanja, a ne nužno reaktivno popravljanje.
Održavanje i proizvodnja: simbioza
Više puta sam spomenuo da se održavanje može doživjeti kao suprotstavljeno optimalnoj proizvodnji. U stvarnosti, istina je suprotna.
Nijedan tim za proizvodnju nije uspješan bez tima za održavanje, a ni tim za održavanje nije uspješan bez tima za proizvodnju. Proizvodnja zahtijeva pouzdanu opremu koja sigurno i dosljedno radi, omogućavajući proizvodnju visokokvalitetnih proizvoda za vaše kupce. S druge strane, održavanje ne bi imalo posla da tim za proizvodnju ne proizvodi. Ni jedan ne bi bio uspješan bez drugog.
Korisno je imati ovo na umu kako bi se promovirao suradnički, simbiotski odnos između svih timova na proizvodnoj liniji. Šefovi pogona trebali bi raditi na poticanju ovog stava – koristi za vaš posao i vašu bilancu mogu biti značajne.