PIT Events jedinstven je model poslovnih događaja koji okuplja predstavnike proizvodnje, industrije i tehnologije, donosi analizu trenutnog stanja te zajednicu motivira u potrazi za rješenjima. Ove susrete, u pravilu, iskoristimo za žive razgovore i uvid u rad bh. kompanija.
Tako je bilo i tokom proljetnog PIT WinDoorCon-a 2024, koji je u Tuzli okupio predstavnike industrije prozora, vrata i fasada te srodnih djelatnosti, kada su važne uvide ponudili:
Stipe Krišto, osnivač i vlasnik firme B KRUG iz Livna
Duško Todorović, direktor Tehnosinta iz Banja Luke te
Mirzet Suljkanović, direktor Bowido i Al-Bowido iz Tešnja.
I dok organizator PIT Events aktivno priprema predstojeći događaj PIT MetalCon 2024, koji će se održati u Travniku 23. i 24. maja 2024, a posvećen je metalskom sektoru, čitamo o sjajnim primjerima i poslovnim stavovima koji nadahnjuju.
Kako biti usješan? Kako odoljeti svim faktorima koji se ispriječe na putu rasta i razvoja? Kako voditi kompanije s velikim brojem uposlenika?
Naši sagovornici su mladi ljudi, ali iskustvo govori iz njih.
Ljubav prema rodnom kraju i nova fabrika
B krug postoji deset godina, a proizvodnjom stolarije aktivno se bavi tri. Doživjeli su i preživjeli nagli rast broja zaposlenika: godine 2019. imali su 19 zaposlenih, sada broje 110.
Izazov je bio naći radnu snagu pa ova priča počinje pronalaskom sladištara.
Postavili smo viziju: ostati u svom zavičaju, ne ići nigdje!
„Cijeli livanjski kraj nije imao sladištara, nismo ni mogli ponuditi nekom prelazak u našu kompaniju. Naš dvadeseti zaposlenik bio je skadištar“, govori Krišto.
Pronalazak šefa proizvodnje je bio veći izazov.
No, takvi su početnički izazovi pa je firma vremenom ovladala educiranjem sposobnih ljudi koji kvalitetno odgovaraju radnim pozicijama. „Postavili smo viziju: ostati u svom zavičaju, ne ići nigdje!“, dodaje.
„Nakon tri godine moji zaposlenici su ponos tvrtke, izučen kadar. Trenutno smo u procesu školovanja srednjeg menadžmenta koji će, vjerujemo, preuzeti rukovođenje važnim procesima u proizvodnji. Pritisak uslijed low cost-a je dobro ublažen u B Krugu: prevaziđen je s obzirom da smo poslovanje uspostavili prema tržišno orijentiranom modelu. Naša odabrana tržišta su tržišta zapadnih zemalja, prije svega Njemačke. Usporedbe radi, prodaja deset jedinica u BiH odgovara prodaji pet jednica u Zapadnoj Evropi. To je omjer prihoda, jer tržište Zapadne Evrope bira proizvode većih performansi: kupuju sve dodatke, kupuju proizvode sa svim kvalitetnim komponentama. Nisko tarifne poslove izjegavamo“, o razvoju firme i pristupu poslovanju govori Krišto.
„Ljubav prema rodnom kraju je vodilja za sve što radim“, ističe i dodaje da je u planu i nova fabrika.
Školovao se u Splitu te imao ponudu da preseli u Frankfurt, no, kako kaže, svoj život je vidio isključivo u Livnu. „Svi prijatelji i rodbina su odlazili, a ja sam imao želji da pokrećem tvornicu! Teret je bio ogroman, upao sam u kotač i nisam se zaustavljao. Preokret, da!“, ovako o svom životnom putu govori.
Livno više nije grad iseljavanja, nego povratka: nekim ljudima Krišto je motivator, a neki su se prepoznali pa zajedničkim snagama jačaju taj kraj.
„Nova tvornica FSB Doors, proizvodnja čeličnih protupožarnih vrata, razvijena uz akvizivciju s tvrtkom iz Zgreba sad je u mom fokusu. Ovim smo ušli u metalnu industriju s novih stotinjak ljudi. Nećemo, nadam se, imati potrebu za stranom radnom snagom, nego da će se naši ljudi vraćati“, vjeruje u dobre inicijative i poslovanje.
Rad baziran na znanju i stalne prilagodbe
Tehnosint posluje 32 godine, a svoje poslovanje podijelio je u tri industriji: rafineriju ulja i maziva, stanogradnju te industriju stolarije. Od 2005. izgradili su 1.200 stambenih jedinica. Počeli su od radionice, danas broje 40 zaposlenih.
Firma se nalazi u Laktašima, a fluktuaciju radne snage izbjegli su dobro postavljenom poslovnom politikom. Nemaju problem pri pronalasku nove radne snage, s kojim se suočavaju poslodavci u livanjskom kraju.
Mi, dakle, svi proizvođači moramo se spremati na nove izazove. Po našim procjenama, imamo još prostora za postizanje veće produktivnosti
„Sumirajući 15-godišnji rad, mogu reći da je vrijeme da se posvetimo educiranju radne snage i formiranju ključnih cijena. Bili smo na prekretnici i odlučili smo se za projektnu proizvodnju pa mogu reći da smo prošli kroz težak proces. Prvo smo educirali ljude, posvetili se sofisticiranim ukusima kupaca, radili na postavci kalkulacije i viškove smo usmjerili na ulaganje u radnu snagu, što nam je i donijelo uspjeh. Smatram da smo postigli produktivnost i time prevazišli izazov low cost-a. Proizvode izvozimo na tržište Zapadne Evrope“, govori Todorović.
Profitna stopa od 9-10 posto je donja stopa pa su u Tehnosintu, s četrdeset zaposlenih, razvili sistem te prolazili kroz stalne prilagodbe, uvođenje principa Lean-a. „Mi, dakle, svi proizvođači moramo se spremati na nove izazove. Po našim procjenama, imamo još prostora za postizanje veće produktivnosti. Prevazilazimo barijere – jezične, zakonske – a svakako da radimo i marketinški dobar pristup. Kupci su sve zahtjevniji, trebamo mnogo više učenja. Godine pred nama su svijetle, dugoročno ćemo radom se izboriti za ostanak u BiH, i samo se tu i vidimo. Rad baziran na znanju dovodi do prihoda“, pozitivne su procjene i pristup Todorovića.
Custom made isporuke i specifični proizvodi
Bowido i Al-Bowido su među TOP 5 firmi građevinske stolarije u BiH. Izvozno su orijentirani. Svi zaposlenici angažirani su u proizvodnji, a firma nema sektor montaže, što je jedan od razloga manjeg obima poslovanja na tržištu BiH.
Radimo na optimiziranju proizvodnih procesa svakodnevno i protočnosti sektorske komunikacije
„Vizija i ciljevi su biti lideri u proizvodnji i izvozu. Kvalitet, rok isporuke, cijena, krajnji kupac su naše smjernice ka postizanju ciljeva kompanije. Naša konkurentska prednost jeste što smo uložili u kapacitete koji su pružili dobar proizvodni odgovor na zahtjeve tržišta. Strateški smo pripremili disperziju rizika, radimo custom made isporuke, specifični proizvodi. Efikasni smo i prilagodljivi. To nam je vid prednosti“, ističe Suljkanović.
Poslovanje je izdefinirano u četiri smjera: luksuzne vile; dnevni biznis – moguće je birati boju stolarije te se u najkraćem roku proizvodi po dnevnoj narudžbi; ekskluzivna vrata – broj vrata koje proizvede ova kompanija čini značajan broj u podmirenju evropskog tržišta; projekti velikih narudžbi, što dodaje vrijednost ionako visokoj produktivnosti.
„U kadrovskoj politici postavili smo rješenja ka ulaganju u educiranje i strategiijsko zajedničko planiranje proizvodnje u konkurentnoj sredini kakva je Tešanj“, objašnjava Suljkanović.
„Sredina nam je konkutentna nam: 50-60 firmi posluje samo u djelatnosti ALU i PVC stolarije u tešanjskom kraju. Imamo 230 zaposlenih, sretnih i zadovoljnih ljudi. Planiramo uvijek dugogodišnji anganžman zaposlenih“, dodaje.
Razvoj u ovoj industriji u odgovoru je koji nudi komunikacija i povezanost u proizvodnom procesu. Svakodnevno se izrađuju analize, procjene gdje se treba i može unaprijediti proces.
„Radimo na optimiziranju proizvodnih procesa svakodnevno i protočnosti sektorske komunikacije. Usavršili smo informisanje elektronskim putem i u svakom trenutku možemo imati povratne informacije i pratiti tok procesa proizvodnje svakog elementa. Softweri i ljudi su u sinergiji procesa, konstantno unapređujemo ovu povezanost. Predviđanja za 2024-u godinu jesu promjene na tržištima, neka će se tržišta gasiti. Naša sigurnost je u dobro postavljenim poslovnicama u inostranstvu. Fleksibilni smo i za pomjeranja i izmještanje poslovnica po Evropi, naše ljudstvo je osoboljeno, CBAM smo završili“, ističe Suljkanović.
Tržišne promjene donose i nužnost prilagodbe. Kakve li će tržišne promjene stići ovu industriju? Ostaje da vidimo. Do sad su odolijevanja i dovijanja išla u dobrom smjeru i mnogo je pohvalan rast ovih kompanija.
Na nama je da poželimo svima puno snage i energije za istrajnost na putu uspješnog poslovanja.